Czwartek, 25 kwietnia

Sobota, 30 czerwca 2018, 15:26
Autor: red
Fot. UM Strzegom
Członkowie Polskiego Związku Emerytów Rencistów i Inwalidów w Strzegomiu pod przewodnictwem Zofii Łopuszyńskiej wyruszyli w magiczny, pełen energii Region Świętokrzyski.

Relacja strzegomian:

- W ciągu 4 dni zwiedziliśmy miejsca, z których czerpaliśmy moc duchową, fizyczną i intelektualną. Odbyliśmy wędrówkę na Święty Krzyż, miejsca słynącego z klasztoru pobenedyktyńskiego oraz przechowywanych w nim Relikwii Drzewa Krzyża Świętego. W Chęcinach zwiedziliśmy ruiny zamku gotyckiego z 1300 roku, w Ujeździe Zamek Krzyżtopór, którego ruiny zachwycają pięknem i wielkością. W Jędrzejowie oglądaliśmy bogate i zróżnicowane zbiory zegarów słonecznych i przyrządów do mierzenia czasu. Urzekł nas Sandomierz z cennymi zabytkami: katedrą z freskami bizantyjsko-ruskimi, kościołem Św. Jakuba z XII wieku, lessowym Wąwozem Królowej Jadwigi, a także podziemną trasa turystyczną. W pięknej Karczówce zobaczyliśmy Klasztor z XVII wieku, w którym na szczególną uwagę zasługuj Kaplica Św. Barbary z barokową rzeźbą patronki górników wykonaną z bryły galeny z 1664 roku, wydobytej nieopodal Karczówki. W Zagnańsku zachwycił nas dąb „Bartek”, który do dziś imponuje swymi rozmiarami, a obok syn „Bartka” - młody dąb posadzony podczas obchodów 1000-lecia Państwa Polskiego. Podziwialiśmy minerały w Muzeum Minerałów. Znaleźliśmy się też w środku Raju - pięknej jaskini w Polsce. Podziemna trasa turystyczna prezentowała bajkowy świat. Oczarowała nas malownicza „Kadzielnia”, a w niej kielecki amfiteatr. Z Kielecczyzną związani byli pisarze: Henryk Sienkiewicz, Stefan Żeromski, Mikołaj Rej i Witold Gombrowicz. Zwiedziliśmy posiadłość polskiego noblisty Henryka Sienkiewicza w Oblęgorku. Obecnie w dworku znajduje się muzeum poświęcone jego życiu, twórczości z cennymi albumami, dokumentami, listami przysyłanymi w dowód uznania, podziwu i jego czci dla talentu. Wracając, nie mogliśmy pominąć Jasnej Góry, gdzie pomodliliśmy się przed Czarną Madonną. Wycieczka była pełna wrażeń i przeżyć. Ubogaceni przeszłością i pięknymi krajobrazami, wróciliśmy do domu.

Twoja reakcja na artykuł?